Изборът на техника винаги е труден, особено когато избираш първите си мониторни колони, аудио интерфейс, микрофон, MIDI клавиатура/контролер или иначе казано “producer’s essentials”. Да не говорим, че в повечето случаи началният ни бюджетът е ограничен, а искаме възможно най-доброто. Сигурно всеки от вас се е скъсал да чете и гледа различни референции в интернет, но най-яко е, когато някой може да те посъветва от личен опит! Затова направихме проучване сред нашите приятели във Facebook страницата на Sound Ninja и събрахме цялата информация тук, за да е полезна за всеки от вас.
Кои монитори за домашно студио бихте препоръчали?
Не е изненада, че и сред нашите ученици, колеги, приятели някои от най-предпочитаните бюджетни монитори за домашно студио са Kali Audio LP6, Presonus E5 XT, Behringer MS40, Fluid Audio и разбора се JBL 305P MKII. Може би ще се стори интересно за някои от вас, че има доста хора, които предпочитат да смесват на класически HiFi тонколони, вместо монитори.
Честно да ви кажа, откакто смених JBL 305P MK2 (които много харесвам) с чифт стари, пазени KEF 103.2 reference speakers + приличен усилвател, повече не искам да чувам за „studio monitors“. Много, ама много по-приятно се слуша, а миксовете все така си translate-ват. Подобно хубаво, старо оборудване се намира на изключително разумни цени и за мен е по-добрата сделка отвсякъде.
И все пак сред топ предложенията в нашето проучване са както следват:
- Yamaha HS 5 / 7 / 8
- KRK Rokit 5 / 6
- Adam audio T5V / T8V
И ако се чудите колко инча е хубаво да си вземете, не забравяйте, че правилото “Колкото повече, толкова по-добре” тук не важи. Важно е в какво пространство ще ги използвате и за това ни напомня Деян.
Бих препоръчал Adam T5V или T8V в зависимост от размера на помещението. Все пак осмиците, на която и марка да са, се нуждаят от повечко пространство, за да са ефективни. Скоро ще се местя на по-голямо място и със сигурност ще се снабдя с T8V Като алтернативна опция Yamaha hs7 и hs8 също са много добри.
Тъй като в запитването си не бяхме обявили таван на бюджета, приемаме, че това понятие варира спрямо възможностите и изискванията на хората. Затова и няма да пропуснем следващите няколко препоръки. Тук идват финландските Genelec, както и френските Focal (Shape).
Трудно е в днешно време да се прецени бързо. Клас D усилвателите са… за притеснение. В момента основно работя с два пасивни комплекта, които атакувам с клас А усилвател и имам профили в мощен саунд процесор за изравняване на АЧХ. Оглеждам се за нов комплект 8″ и основно се вълнувам от Kali Audio, Fluid Audio (coaxial) и Focal (които все още са с клас А-В усилвател). Определено търся нещо, което да успее да работи добре малко под 40Hz, защото в електронната музика, била тя танцова или не, лоу рейнджа трябва да се моделира изящно.
Продължаваме с личната препоръка на известния на всички ни Иван Шопов. Доверяваме се на дългогодишния му опит като музикален продуцент (известен на електронната сцена с творческите имена COOH, Balkansky и др.), композитор за съвременни танцови и театрални продукции, преподавател по аналогов и дигитален саунд дизайн в НХА, както и по музикално продуциране в Sound Ninja.
Аз използвам пасивни Etheraudio Little 42 с Etheraudio усилвател и DAC.
Преди това съм ползвал Alesis, Dynaudio, KRK, Adam и други по студиа на приятели, но за мен това е най-точния и прецизен звук, който съм чул до момента.
На неговото мнение е и Христо Петков, който също е фен на българския бранд Etheraudio.
Бях с ямахи 5s + sub Yamaha hs10m и в момента в който вкарах едни активни Etheraudio little 42 осъзнах че това е първият път когато наистина чувам. Трябваше ми година и половина за да се науча да слушам. Така че всички ръце горе за магьосниците от Etheraudio Bulgaria!
За повече информация и технически спецификации на мониторите, може да разгледате ТУК.
И като за край, може би възможно най-доброто обобщение прави Васил Вълчев, познат от любимите ни епизоди на Тонмаскари. Той ни напомня, че всеки човек е различен и физиологичният процес слушане е силно индивидуален. Затова няма нищо по-добро от това да се довериш на своя личен вкус, слух и… на финансовите си възможности.
“Носиш любима музика, слушаш, харесват ти, по джоба са ти, купуваш”.
Тук Мартин Димчев уместно ни напомня, че все пак основен фактор за добрия звук е помещението, в което работиш. Ако правиш тест в магазина, можеш да останеш разочарован, когато се прибереш с колоните в домашното си студио и например “с “hype-натия“ бас в магазина, който може би е с чувствително по-голям обем от стаята ти, ти звучат супер, но като се прибереш и ги сложиш в стаята си ти звучат „бумтящи“”.
След кратка дискусия между двамата, Васил напомня, че определено е важно да следите, дали търговците, от които купувате техниката, дават поне 7 дневен срок с възможност за връщане, за да си направите теста в помещението, в което ще работите. В този дух, Мартин ни съветва “Вероятно е най-добре да се купят, да се внимава да не се одраскат и да не се нарушава опаковката, за да може след няколко дни, седмица, преслушване да може да ги върнеш/смениш, ако не си доволен.”
В този ред на мисли лайв инженерът от Stagemasters Андрей Андреев споделя личната си препоръка:
Ако човек е в София, донякъде е добре, защото в магазина на “Динакорд” в Дружба има третирана стая за тест на монитори. Според мен за първи монитори човек трябва да си вземе нещо, което го урежда като бюджет и да започне да дерзае. Няколко месеца или по-скоро години миксване и непрекъснато проверяване за транслирането на миксовете на други системи ще създаде опит у човека докато вече дойде време да избира наистина по-висок клас монитори и вече критериите при избора ще са налице. Но определено съм съгласен с предложението на Марти относно тестването вкъщи за известно време. (Щото каквото и да си говорим, човек ако си купува първи монитори, то 90% от случаите ще е “bedroom producer”)
____________
На споделилите безценният си опит с нас, дълбоко благодарим и дано този материал е полезен за вашия първи избор на мониторни колони. Цялата дискусия може да намерите ТУК, в нашата Facebook страница.
Очаквайте следващите ни материали за избор на техника.
2 Comments
[…] Как да избера мониторни колони […]
[…] Слушалките са супер за късните часове и ако още не можеш да си позволиш колони, но рано или късно ще трябва да се прежалиш и да инвестираш в чифт прилични студийни монитори. Не, компютърните ти колони с мощния “буфер”, които дънят яко, не са подходящи за създаване и миксиране на музика. За разлика от тях, студийните монитори не “украсяват” звука и ти дават възможно най-неутрален поглед върху това, по което работиш. Иначе после, когато пуснеш трака си на приятелите си, ще умреш от срам. Най-вероятно ще се окаже, че всъщност звучи смотано, а не, както звучеше у вас. Съвети за избор на студийни монитори можеш да видиш тук. […]