DJ Rawland и курсовете по диджеинг

DJ Rawland и курсовете по диджеинг

Dj Rawland е емблематична личност за софийския нощен живот, със сигурност сте го засичали да пуска в Билкова, Switch, КЕВА, бар Петък или друг популярен нощен клуб в София. Знаете ли обаче откъде тръгва музикалната му кариера и какъв е пътя на личното му вдъхновение? Ще научите в това кратко интервю.

Как започна да се занимаваш с DJ-ing и колко години минаха от тогава? 

Всичко започна с колекционирането на музика. Плочи, касети и по-късно дискове. Когато бях 11-ти клас, получих предложение да селектирам музиката за частно парти на приятел. Рожденият ден се състоя в една „дискотека“. Идеята беше да седя до диджея и да му подавам парчетата. В един момент просто поех нещата в свои ръце. В края на вечерта получих предложение да поема отделни вечери. Това беше първата ми платена работа като DJ. След това срещнах много хора, които вече пускаха и то във всякакви стилове. Най-много ми помогна и прекара време с мен Боян Джоргов, известен като The ReBeat. Той беше задълбал сериозно в DnB сцената, а аз в хип хоп-а. Общите ни партита бяха велики.

Ти си част от екипа на Sound Ninja почти от самото начало, тогава ли започна да предаваш знанията си на свои ученици? Смяташ ли, че това е обогатяващо и за теб самия? 

Едно от най-хубавите неща, които са ми се случвали. Като обяснявам техниките и методите на смесване, аз самия ги разбирам по-добре. Дефинирането на определено действие помага да погледнеш нещата отстрани и понякога поражда нови идеи. Много оценявам комуникацията с учениците си. Процесът е двупосочен. Всички се учим.

Знаем, че освен на клубната сцена се изявяваш и с банди като DAYO, а в миналото и със Syco Tribe, Big Fat J & Wolfpack Разкажи ни повече за тази част от музикалния си опит и коя е музиката, която те вдъхновява. 

Смятам че всичко свързано с музика, което съм правил през живота си, ми е помогнало да правя това, което правя днес. Syco Tribe беше група от 10+ човека в началото. С пълна брас секция и какво ли още не. Имаше един период, в който DJ Steven (Metropolis) ни беше DJ. Всичките музиканти, с които имах честта да работя, са ме научили на различни неща. Независимо дали за бас, барабани или каквото и да било. Част от тях сега са Vendetta, други, като Михаил Йосифов и Кирил Македонски свирят феноменален фънк и джаз. 

Помниш ли първото си участие на живо ?  Беше ли предизвикателство за теб и какво би посъветвал начинаещите в бранша? 

Да. Беше със Syco Tribe в една зала на ВИАС. Не помня много, защото беше отдавна и може би бях изпил едно-две питиета повече, за да намаля напрежението, но оттогава съм пристрастен към сцената. Все още се вълнувам всеки път, независимо дали пускам в малък бар за 50 човека или пред публика от няколко хиляди, докато подгрявам някой изпълнител.

Каква е техниката, която използваш и какво според теб е най-необходимото оборудване за хора, които сега започват да се учат? 

Аз в началото нямах техника. Имах дискове, плочи и слушалки. The ReBeat правеше редовни сбирки в дома си и там по цяла нощ пускахме на неговите cd плеъри. Той наистина ме научи на доста неща. Оттогава мина много време. Винаги изборът ми е бил Technics 1210, когато е имало възможност за такъв. Откакто Serato се наложи като световен стандарт, разчитам на DVS. Много харесвам пултовете на Rane. Дълго време бях с Rane Sixtyone. Днес ползвам Pioneer DJM-S9. Велика машина. Супер удобна за нещата, които правя в DAYO също така. Но продължавам да си купувам аналогови плочи и гледам поне няколко пъти в годината да правя all vinyl партита. Удоволствието е несравнимо.

Имаш ли гиър или ефект, който е твой “специалитет” и обичаш да използваш? 

За участията на DAYO ползвам комбинация от грамофони със Serato и Maschine Mikro на Native Instruments. Двете програми работят идеално заедно, като използват S9-ката като аудио карта.

Необходимо ли е един DJ да има отличителен почерк в стила си  и отнема ли време да откриеш идентичността си? 

Със сигурност. И за щастие познавам доста такива. Повечето DJ-и, които харесвам, не са мейнстрийм и винаги е предизвикателство да пускаш с тях. Винаги се вадят тракове, които не очакваш да чуеш и партито се превръща в “кой-ще-извади-по-велик-трак”. Винаги ми е ужасно приятно да пускам с Marten, който след Justin Timberlake може да ти пусне Rage Against The Machine или Xonic, който ще извади ремикс на нещо, на което самият аз имам няколко други версии, но не точно тази. Когато става дума за ХипХоп и Брейк – Startera и DocOne ме вдъхновяват, а когато задълбаваме в бийт сцената, приятелят ми от Sofia Beats – Funktool ме кара да ровя на слушалки, пет минути преди да ми дойде редът за пускане.

Наясно сме, че смесването не е жанрово ограничено. Така ли е и в твоите уроци? 

Абсолютно. Аз самия пускам повече от няколко различни стила на вечер, освен ако партито не е с определен профил. Същото правя с учениците си. “Изтезавам” ги с различни стилове и го правя най-вече, за да им покажа, че е едно и също. Да разбия мита, че House е лесно, а DnB е супер трудно. Еднакво лесно/трудно е. Единствената предпоставка е да си познаваш траковете. 


Чух, че съществува филм на музикална тематика с твое участие. Може ли да ни разкажеш нещо за него? 

Да. Към края на годината би трябвало да излезе. Гледах няколко кадъра. Убийствено е заснето, както и монтажът на архивните кадри е велик. Истината е, че съм обещал да не казвам нищо. Ако го направя, после Ghettoman и Теслата ще ме издирват. Това, което ще кажа е, че се вълнувам за премиерата. Документирани са страхотни години. Филмът се казва “Музика от крайните квартали” 

_____

Щастливи сме, че в екипа на академията има толкова талантливи и опитни творци, утвърдени на музикалната сцена и Александър Захариев – Rawland е част от тях. Той води курсовете по диджеинг и предава безцения си опит и знания на нашите ученици. Пиши ни на courses@soundninja.org или на Facebook страницата ни, за да научиш повече за курса и да уговорим твоят безплатен демо урок.